Mennyit ér egy like?

A lájk egyfajta mutató lett napjainkban. A világ social media függő lett, és ez a viszonyszám, a like-ok száma segít pozicionálni a posztjainkat. A számok egyfajta ösztönző erővel bírnak, soha nem elég, legyen még és még több. De azon gondolkoztál már, valójában mit ér?

Mire ez a nagy felhajtás? Miért hajszoljuk mások pozitív értékelését? Az eszmei értéke miatt? A céges facebook oldalaknak mi a haszna rajta? Egyáltalán, miért nyomkodjuk a Like gombot?

A like az önigazolásért

Akkor nyomkodjuk, ha tetszik valami. Tetszhet öncélúan is, a puszta szépsége, igaz volta miatt. Tetszhet azért, mert egy ismerősünk rakta ki, és nem akarjuk megbántani, udvariasságból, vagy valamit akarunk tőle. Egy vitában annak a kommentjére lájkolunk, akinek a véleményével egyetértünk, anélkül, hogy hallatnánk a hangunkat. Jelzi a szimpátiánkat, identitásunkat. Kattintunk, igazából nem a valós véleményünket közöltük, hiszen nem írtunk semmit, nincs benne kockázat, semmi örök érvényű elköteleződés, mindössze pillanatnyi fellángolás. Sőt, igazából nem is annyira érdeke a dolog, hiszen számos kutatás bebizonyította, nem azért lépünk be a facebook portálunkra, mert a kapcsolatainkat akarjuk ápolni, hanem hogy jól érezzük magunkat. A like egyfajta “köszönöm”, az adott pillanatért. Sőt, ha nem lájkolják az általunk kirakott dolgokat, akkor az komoly lelki válságot is okozhat az arra hajlamos egyéneknél. Úgy érezhetik magukat, a világ nem ismeri el őket. A like tehát megerősít bizonyos személyeket, ál-önbizalmat ad. Úgy vesszük, mint egy valódi visszajelzést. Naponta körülbelül hatmilliárd lájk keletkezik.

A lájk nem garancia

Ha azt látjuk, hogy egy oldalnak több ezres a követő tábora, nem igazán töprengünk perceket, ha kicsit is aktuális nálunk a témája, már lájkoljuk magunk is. Elvégre, ennyi ember nem tévedhet, nem lehet rossz az oldal. Aztán később, amikor az adott márkáról, cégről hallunk, rögtön stabil háttérre, magas minőségre, elfogadható árra asszociálunk. Anélkül, hogy valóban az ügyfelük lennénk. Pusztán a nagy számok miatt.

A like érték?

Nehéz erre válaszolni. Láthatjuk, hogy igen, mert további lájkokat, követőket generál. Minél többen lájkolják az adott oldalt, posztot, annál több ember hírfolyamán jelenik meg, az ő ismerőseik is látják, jóval nagyobb organikus elérést generál. Ez persze nem egyenértékű a fizetős ügyfelek számával, az csak egy vágyálom. Mindenesetre, nagyobb a valószínűsége.
Viszont ehhez nem elég néha egy-egy posztot kidobni az oldalunkra, komoly munkát igényel ezt az érdeklődést fenntartani.
Tehát, mi a teendő? Dlgoznunk kell az oldalunkkal. Használni az analitikát, mérnünk és nyomon követnünk, hogy a már megszerzett rajongóinkat interakcióra késztessük. Mikor a legaktívabb a célközönségünk?
Reggel? Munkakezdés előtt? Ebédidőben? Esetleg késő este, vagy hétvégén? És a hét melyik napján? Minden szektornak más és más a statisztikailag legjobb napja. A lényeg, hogy akkor kell posztolni az új tartalmakat, amikor a célközönséget a legjobban el tudjuk érni, és nem akkor, amikor nekünk kényelmes.

like statistics

Mérések a Facebookon

Az első, és legalapvetőbb képlet: az összes felmerülő költség per a megszerzett lájkok száma. Ebbe beleértve az ezzel töltött munkaidőt, szakemberek, hirdetések költségei, stb.
Amennyiben hirdetjük is az oldalunkat, kapunk egy rakás lehetőséget a méréseinkhez.
CPM (cost per mille): ezer megjelenésre jutó költség. Ha a CPM 1000 Ft, akkor 100 Ft-ot kell fizetni minden 1000 megjelenés után. A megjelenés tulajdonképpen a megtekintéssel egyenlő. Ezt inkább akkor alkalmazzuk, ha a márka ismertségét növelnénk.
CPC (cost per click): a számláló kattintásonként pörög, amikor a hirdetésedre kattintanak. Te állítod be azt az összeget, amit egy-egy elérésre szánsz. Ez akkor legyen opció, ha a weboldaladra szeretnéd irányítani a figyelmet.
CPA (cost per action): interakció utáni költség. Itt megadhatod, hogy milyen interaktív cselevés után fizetsz, és csak akkor terhel fizetési kötelezettség, ha az be is következik. Például, új lájkolókat szeretnél, és minden új rajongó után fizetnél 500 Ft-ot. Ez neked csak akkor lesz ötszáz forint, h a a hirdetés megtekintése után lájkolja is az oldalt.

TAT

Talking about this - vagyis a TAT szám az oldalunkon történt aktivitás mérője. Azt jelzi számunkra, hogy az elmúlt 7 napban hányan és hogyan voltak aktívak az oldalunkon. Többféle elemzési lehetőség áll a rendelkezésünkre, megnézhetjük, hányan kedveltek minket időszakokra bontva, de akár nemek, lakhely, stb szerint is. Ha ez a szám magas, akkor a cégünkről sokan beszélnek. Persze, nyilván ez akkor mutat számunkra használható értéket, ha nem a kiskutya-édibaba-ruhátlanhölgy triót használtuk az aktivitás eléréséhez. Ha sokaknál azért téma a cégünk, mert olyan tartalmat nyújtunk az oldalunkon, amit használni tudnak, abból hamarabb lesz bevétel, mint az általában rossz helyesírással írt életbölcsességektől.

Fizetni a lájkokért?

Eladó az egész világ, tudjuk már Goethe (Faust - Mephisto) óta. Akár népszerűséget is vehetünk, vagy lájkokat, ha így jobban tetszik.
Az előző amerikai elnökválasztásokon Mitt Romney rapublikánus jelöltről kiderült, hogy a stábja több százezer Twitter-követőt vásárolt, hogy úgy tűnjön, egyre nő a népszerűsége. Aztán persze ezzel sorban mindenkit megvádoltak. Az ilyen eszközök használata nem igazán tesz jót a felépített imidzsnek.
Ezért alaposan át kell gondolni. Egyrészről, ha valós, és hazai facebook felhasználók lájkjaira szól a szerződés és a garancia, akkor az illető felhasználó ismerősei is látják, hogy kedvelt egy oldalt, és többekhez eljuthatunk. Ám egy frissen létrehozott oldalnál nem elég a vásárolt követők nagy száma. Ha nem posztolunk tudatosan és szorgalmasan, akkor a már meglévő oldalunk népszerűségét sem emelik a plusz számok.Ergó, ha nem dolgozunk meg az interakciókért, akkor a régiek is szépen lassan el fognak fogyni. Ugyanis egy idő után már nem jelenünk meg a hírfolyamban. És így múlik el a világ dicsősége, lenullázzuk a saját befektetett munkánkat, pénzünket, vásárolt, vagy valós rajongóink számát. Általában azoknak éri meg rajongókat, lájkokat vásárolni, akik abból élnek, hogy “népszerűek”. Akik attól híresek, hogy ismertek. Celebek, politikusok, és társaik.
Másrészt, ha lájkokat veszel, olyanokért fizetnél, akik amúgy nem is hallottak volna az oldaladról, nem érdekli őket a terméked, céged, szolgáltatásod. Mivel nem érdekli őket, nem fognak kommentelni, nem lájkolnak többet a posztjaid alatt, és az is előfordulhat, hogy maga a Faceobk tilt le. Naponta több tízezer kamu profilt törölnek, nem csak a Facbookról, de a YouTube és a Twitter moderátorai is figyelnek.

Mindig jelen lenni a célközönség életében

Azt már tisztáztuk, hogy a lájk egy adott, múló másodpercnek szól. Ott és akkor tetszik valami. Arra a percre magával ragadott. Felkeltette valami a figyelmünket, és megragadta egy lájk erejéig. De a pillanat elmúlik, a memória nem mindig aktív, már túl is léptünk rajta. Viszont erre nem alapozhatjuk a cégünket. Nekünk az érdeklődést mindig szinten kell tartani. Mert csak ez jelentheti azt, hogy esetleg jelen tudunk lenni a célközönségünk életében folyamatosan. De lgalábbis addig az élethelyzetig, amikor pont ránk van szüksége. Ha már az ügyfeleink között üdvözölhetjük, akkor vannak más eszközeink is az ügyfelek megtartására, vagy a hűtlen vásárlók visszacsábítására. De ehhez ott kell lenni. Ha ezt nem tudjuk megoldani, akkor az erőeszítéseink mind hiába voltak, mert dolgoztunk ugyan, csak éppen feleslegesen. A költségek attól még költségek, a bevételek meg valahogy mégsem jönnek. Minél több helyre eljutunk, minél többször ott vagyunk, annál nagyobb az esély a lead-generálásra.
Tehát, önmagában a lájk nem sokat ér. Ami viszont aranyat, az a jó közösség.

Rajongói aktivitás szinten tartása, növelése

Az aktív célcsoport figyelme a kulcs a sikerünkhöz. Konverzió és bevétel, marketinges Kánaán. A célcsoport pedig akkor lesz aktív, ha figyelmet kap. Rendszeresen, értékes tartalmakat posztolunk. Ha kommentelésre ösztönözzük olvasóinkat. Vagyis magasan tartjuk a TAT számot. Meg kell ismernünk a célcsoportunkat. Használjuk rendszeresen az elemzéseket, így testre szabottabban készíthetjük el a posztjainket.

A rajongók száma, vagy akár a TAT szám ne a célunk legyen, maradjanak pusztán számok. A céljaink elérését segítő mérőszámok.

Kezdjük el a közös munkát, 

kérje díjmentes ajánlatunkat