A digitális marketing dinamikus világában a vállalkozások számára elengedhetetlen, hogy pontosan mérjék és értékeljék hirdetési stratégiáik hatékonyságát. Ennek érdekében egy kritikus eszköz kerül előtérbe: a ROAS, amely a reklámköltségek megtérülését mutatja.
ROAS
A ROAS egy angol mozaikszó, amely a Return on Ad Spend-et jelenti vagyis magyarul a hirdetés költségre eső megtérülését. Számítása rendkívül egyszerű, ugyanis a kampányból származó bruttó bevételt elosztod a hirdetésed teljes költségével. Ez a szám megmutatja, hogy 1 hirdetésre költött forint hány forint bevételt tud generálni. Segít abban, hogy megértsük, milyen arányban térül meg a hirdetésre fordított költség, azonban ez nem a teljes marketing költséget veszi figyelembe, hanem csak a kampány során fizetett hirdetések konkrét kültségét.
Egy rövid példán erre : tegyük fel, hogy a Google remarketing kampányukban elköltünk 10 ezer forintot, és a kampányunk pedig behozott 50 ezer forintot, akkor a remarketing ROAS az 500%, vagy 5,0 lesz. Vagyis minden egyes a kampányra szánt 1 forintot 5 forint bevételt produkált. Így ebből a mutatóból könnyen meg lehet állapítani, hogy mennyi nyereséget biztosít egy-egy kampány a számodra.
Ha egyszerre több kampányt futtatunk, akkor érdemes ezt a mutatót mindegyikre külön-külön kiszámolni és aszerint újragondolni a büdzséket és azokat a kampányokat részesíteni előnyben, amelyek nagyobb bevételt generálnak. Emelett, ha havonta ránézünk az egyes számokra, akkor tudjuk a legeredményesebb kampányt biztosítani.
Legtöbbször az online marketingben szokták használni a fizetett hirdetésének a megtértülésésnek vizsgálatára. Hasznos, hiszen az adatvezérelt marketing tervezést megkönnyíti, hogy gyorsabban menjen az adott marketing büdzsé kialakítása.
Tökéletes kiindulási pontot biztosít arra, hogy az online marketing csatornáinkat össze tudjuk hasonlítani. Azonban a platformok a konverziót másképp rendelik a kampányokhoz, így ezek eltérő módon jutnak el riportokban hozzánk. Ilyen esetekben a legjobb módszer egy webanalitikai rendszer használata, amely ezeket az elemzéseket megtekinti. Ilyen a Google Analytics is.
Amellett egy adott csatorna megtérülését trendszerszerű vizsgálatára is tudjuk használni. A ROAS vissza tudja adni azt, hogy hogyan változik a fizetett kampányaink teljesítménye. Stratégiától és elképzeléstől függően általánosságban a 4:1 arány, vagyis a 4Ft bevétel 1Ft kiadás az, amely már elfogadhatónak és profitálhatóna nevezhető.
A marketing csatornák közül a legnépszerűbb és a legjobban online mérhető elemek az online PR, social media, SEO, weboldal, PPC hirdetések és kampányok. Ezek azok a csatornák amelyek részt vesznek a konverzió növelésének folyamatában
A konverzió és a CPA
A konverzió az az esemény, amikor a potenciális érdeklődő valamilyen cselekvést hajt végre. Ilyen lehet egy feliratkozás, telefonhívás, vásárlás vagy visszatérő vásárlás is. Ez egy olyan százalékos arány, amely azt mutatja meg, hogy az összes látogatóból hányan végezték el az általunk vizsgálni kívánt cselekvést. MInél magasabb ennek az aránya, annál hatékonyabb a marketing. Ez az érték akkor jó ha 1-5% között mozog.
Különböző helyzetek lehetségesek, a legjobb hogy ha sok a látogató és ebből adódóan sok a koverzió is, hiszen akkor a befektetések megtérülésén felül jelentős bevételt tudunk generálni. Az is még egy jó helyzet, ha a kevés látogató mellett nagy a konverziós arány, hiszen a megtérülés aránya ilyen esetben is kedvező. Nem annyira jó eset, ha sok a látogató, de kevés a konverzió, hiszen ebben az esetben a megtérülés nem optimális. Legrosszabb eset pedig, ha kevés a látogató és kevés a konverzió, ugyanis itt a befektetés nem hozza a várt bevételt.
Fontos mérőszám még, a ROAS számításánál a CPA, amely angolul Cost Per Action, vagyis egy konverzióra jutó költséget jelenti. Megmutatja, hogy egy konverzió eléréséhez mennyi pénzt kell befektetni a teljes hirdetési költség és a konverziók száma alapján. Minél alacsonyabb a CPA, azaz minél kevesebb költséggel tudunk elérni egy konverziót, annál jobban fog teljesíteni a kampányunk. Azonban a CPA csak akkor tud pontos képet adni, hogy ha minden egyes konverziót egyformán értékelünk, amely sok esetben az e-kereskedelem területén nem lehetséges, hiszen a vásárlókat különböző mértékben értékelik attól függően, hogy milyen terméket és milyen mennyiségbe veszi azt. Itt felértékelődik a ROAS, hiszen figyelembe veszi a konverziós értéket is és a hirdetésre fordított költségeket, hogy jobban megértsük mennyit generál a hirdetésünk.
Google Ads hirdetések
Google Ads hirdetésekben a manuális licit stratégiák mellett vannak automatizált licit stratégiák is, melyek közül az egyik a Cél-ROAS ajánlattétel stratégia. Itt nem állítunk be a kulcsszavakra manuális módon liciteket, hanem a Google Adwordsnek megadjuk milyen ROA-t szeretnénk elérni és milyen kulcsszavak vannak és ő arra fog törekedni, hogy az adott büdzsé mellett azt a cél értéket elérje. Ennek alapfeltétele, hogy a Google Ads konverziókövetés megfelelően legyen beállítva. Ennek a konverziós érték maximalizálása révén be tudja állítani, hogy milyen költség ajánlatot tegyen a maximális interakciókért. Erre egy példa, ha a célod, hogy minden hirdetésre költött 1000 Ft után 5000 Ft értékű eladást generálj, akkor a cél-ROAS értéke 500 %, vagyis minden hirdetésre fordított 1000 Ft után az ötszörösét szeretnéd bevételként megkapni.
ROI vs ROAS
Emellett még egy fontos mutató amely a ROAS-hoz kapcsolódik a ROI, amely a Return of Investment-et jelenti vagyis befektetés arányos megtérülés, amelyet az üzleti élet más területén is alkalmaznak, hogy megállapítsák mennyire nyereséges egy adott befektetés. A ROI a közvetlen hirdetés költségek mellett beszámítja az egyéb hozzáadott költségeket, mint grafikus díja vagy az ügynökség ára. A ROI nem a hirdetés hatékonyságát méri, hanem a nettó profitra fókuszál. SEO tevékenységekre sokkal jobban lehet használni a ROI-t.
A ROAS és annak jelentősége a digitális marketingben kritikus szerepet játszik a hirdetések teljesítményének mérésében és az eredményes marketingstratégiák kialakításában. Ezen mutató alkalmazása lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy pontosan felmérjék hirdetéseik hatékonyságát, és ennek megfelelően optimalizálják marketing költségeiket.